Κωνσταντίνα Κούνεβα ή για τον ορισμό της βίας

m06-233608kouneva_jpgΧωρίς εισαγωγές και προλόγους – δεν τις χρειάζεται. Είναι μια φιγούρα από αυτές που θα σταθούν πρώτη γραμμή, σε όλη της την τραγική υπόσταση, πρωστά από την ταφόπλακα της πρώτης δεκαετίας του εικοστού πρώτου αιώνα για την Ελλάδα. Η Κωνσταντίνα Κούνεβα, από κείνη την νύχτα της πιο απροκάλυπτης βαρβαρότητας, την νύχτα της δολοφονικής επίθεσης, επιτάχυνε ήδη την αντίστροφη μέτρηση για το τέλος της δεκαετίας. Δεν το ξέρουμε τώτα, αν και μερικοί από μας μπορεί να το υποψιαζόμαστε κιόλας, αλλά η γυναίκα αυτή αναμφισβήτητα θα στοιχειώσει αυτά τα χρόνια ως μια φρικιαστική ανάμνηση. Ή αντίστροφα, η ανάμνηση μιας κτηνωδίας, από κείνες που η Ιστορία έχει την τάση να μας τρίβει στη μούρη σαρκαστικά σαν αποτέλεσμα του χυδαίου βιασμού της έννοιας της ισότητας, της αξιοπρέπειας, της ζωής, πάνω από τον οποίο βολτάρουμε με τα χέρια στην τσέπη, σφυρίζοντας αδιάφορα.

Πέρασαν τρεις μήνες από τότε. Ωστόσο, κάτι περίεργο: κάθε τόσο κάποια αφορμή έβρισκα και σκεφτόμουν την Κούνεβα, τα γεγονότα εκείνης της νύχτας, την αντίδραση που ξεσήκωσαν, την σημασία της. Στο δρόμο, στη διαδρομή του μετρό, στις εφημερίδες, στους τοίχους, την ώρα του μαθήματος, στις συζητήσεις, στις πορείες, στους σταθμούς του ΗΣΑΠ. Η Κωνσταντίνα καταφέρνει και επανέρχεται συνεχώς και απροσδόκητα. Εν ολίγις κατάφερε να διαπεράσει το προστατευτικό κάλυμμα και να εντυπωθεί στην βραχύβια και επιλεκτική μνήμη του αστικού και τηλεοπτικού υποσεινήδητου. Γεγονός που μοιάζει υπερφυσικό σχεδόν, με τα δικά μας δεδομένα, και γεννά ένα αμήχανο ερώτημα: τί είναι η Κούνεβα;

Αν θέλαμε να περιγράψουμε ένα κοινονικό-οικονομικό σύστημα με όρους χωροταξικούς θα λέγαμε πως τα όρια της τυπικής νομιμότητάς του διαγράφονται με βάση του κοινωνικούς χώρους και τις ομάδες που το ίδιο αποκλείει, στο περιθώριο, δηλαδή, όπου ασκείται ο κοινωνικός αποκλεισμός και η κάθε μορφή βίας – ιδεολογική, κοινωνική, θεσμική,  οικονομική, σωματική. Τα όρια αυτά – που μετατοπίζονται και επαναδιατυπώνονται με κάθε κοινωνική μεταβολή – τείνουν να συμπιέζονται και να διαστέλλονται στις περιόδους κρίσης των θεσμισμένων λειτουργιών και αμφισβήτησης των θεμελιωδών ιδεολογικών παραδοχών κάθε καθεστώτος.

Ιδού, επομένως, η όψη της ευρύτερης κρίσης που ονομάζουν οικονομική, από την πλευρά αυτών που κεινούνται σε κείνες τις παρυφές του συστήματος. Αυτό αντιδρά σπασμωδικά μέσα στις αντιφάσεις του, όπως ο ασθενής που αρνείται να παραδεχθεί ότι η μόλυνση είναι θανάσιμη, κι έτσι πιέζει και περιχαρακώνεται ακόμα περισσότερο, εξαντλώντας τα όρια των δυνάμεων αλλά και της νομιμοποίησής του. Εξού και η ένταση της καταστολής. Τα όρια συμπιέζονται και αυξάνουν τη βία, παλεύοντας για την αναγκαία ως προς την διατήρηση του συστήματος περιχαράκωση, ενώ ταυτόχρονα τείνουν να διαστέλλονται από την αμφισβήτηση.

Η περίπτωση της Κούνεβα δεν ήταν τυχαία. Συνδικαλίστρια, Μετανάστρια, Γυναίκα. Σε συμβολικό επίπεδο συντίθεται γύρω της μια πολύπλευρη κατάσταση, όλες οι ιδιότητες της οποίας προκαλούν τη βία, μιας και είναι αυτές που τίθονται στα περιθώρια του αποκλεισμού. Και αυτό, καθώς φαίνεται, ήταν αρκετό για να γίνει στόχος μιας αγριότητας που θυμίζει ταινία τρόμου, δηλαδή που, μέχρι τώρα τουλάχιστον, εκτυλισσόταν μόνο στο επίπεδο της κοινωνικής φαντασίας, στα πιο επιθετικά, απωθημένα ένστικτα της κοινωνίας.

Τι είναι η Κούνεβα; Είναι η πραγμάτωση της ενοχικότητας μιας κοινωνίας που συντίθεται από καταπιεσμένες ορμές, συλλογικές και ατομικές. Γι’ αυτό δεν μπορούμε να την ξεχάσουμε.

Advertisements

~ από stavlos στο Απρίλιος 1, 2009.

Ένα Σχόλιο to “Κωνσταντίνα Κούνεβα ή για τον ορισμό της βίας”

  1. Μου άρεσε το αρθράκι – προσοχή στα ορθρογραφικά!!!

Σχολιάστε

Εισάγετε τα παρακάτω στοιχεία ή επιλέξτε ένα εικονίδιο για να συνδεθείτε:

Λογότυπο WordPress.com

Σχολιάζετε χρησιμοποιώντας τον λογαριασμό WordPress.com. Αποσύνδεση / Αλλαγή )

Φωτογραφία Twitter

Σχολιάζετε χρησιμοποιώντας τον λογαριασμό Twitter. Αποσύνδεση / Αλλαγή )

Φωτογραφία Facebook

Σχολιάζετε χρησιμοποιώντας τον λογαριασμό Facebook. Αποσύνδεση / Αλλαγή )

Φωτογραφία Google+

Σχολιάζετε χρησιμοποιώντας τον λογαριασμό Google+. Αποσύνδεση / Αλλαγή )

Σύνδεση με %s

 
Αρέσει σε %d bloggers: